تاریخچه و معادن سنگ روتایل

کوارتز روتیل واقعاً ریشه شناسی ندارد زیرا کاملاً یک کوارتز است که شاخه هایی از روتیل در محفظه خود دارد. با این حال، نام دیگری به آن داده شده است، در واقع در دوران باستان، این سنگ “موی کوارتز ونوس” نامیده می شد.

دلیل این نام از ظاهر آن ناشی می شود، زیرا در نگاه اول به نظر می رسد که این سنگ نوعی مو را در خود جای داده است، در آن زمان تصور می شد که این سنگ موهای الهه عشق ناهید است. به همین دلیل به این نام دیگر داده شد.

سنگ روتایل

تاریخچه

سنگ روتیل اولین بار توسط آبراهام گوتلوب ورنر، کانی شناس در سال 1803 توصیف شد و صادرات سنگ زیاد است. نام آن از واژه لاتین rutilus گرفته شده است که به معنای قرمز است و به رنگ آن اشاره دارد. در واقع، این ماده معدنی دارای رنگ قرمز عمیقی است. این کانی در حالت طبیعی خود بر خلاف سایر کانی ها مانند یاقوت جزء سنگ های قیمتی طبقه بندی نمی شود، بلکه بیشتر در زمره سنگ های کلکسیونی قرار می گیرد. در همین حال، روتیل مصنوعی، اولین بار در سال 1948 از طریق اصلاح فرآیند Verneuil که شامل استفاده از اکسیژن بیشتر در طول عملیات بود، تولید شد. این ماده معدنی مصنوعی دارای ضریب شکست بالا و همچنین شکست قوی است و ظاهری شبیه الماس به آن می بخشد. همچنین در طول دهه 1950 به همین ترتیب فروخته شد.

آموزش

فرمول شیمیایی کوارتز روتیل SiO2 است، TiO2 مربوط به دی اکسید سیلیکون و تیتانیوم است. این در واقع یک کریستال سنگی است که دارای رشته های روتیل است (ماده ای که عمدتاً از اکسید تیتانیوم تشکیل شده است). برای اطلاعات، تیتانیوم یک فلز بسیار ویژه است زیرا ویژگی خاصی دارد که قابل جوش نیست (حتی به خودش). علاوه بر این، نقطه ذوب آن بسیار بالا است. اگر به روتیل کوارتز برگردیم، همانطور که از نامش پیداست، نوعی کوارتز است که بنابراین بخشی از خانواده بزرگ کوارتز است. شفاف سازی کوچک در تبلور آن، کوارتز روتیل لوزی است سنگ قیمتی حساب می شود.

رنگ این سنگ اساساً شفاف است زیرا کریستال سنگی است. با این وجود، روتیل موجود در محفظه خود، سنگ معدن را با میله‌های کریستالی کوچکی که در اطراف مایل به زرد، نارنجی، قرمز و حتی قهوه‌ای متفاوت است، تزئین می‌کند.

در مورد سختی این سنگ بین 6 تا 6.5 در مقیاس مهس می باشد. در مورد چگالی آن، بین 4.2 و 4.3 است.

سنگ روتایل

انواع سنگ های صادراتی ایران

معادن

ذخایر کوارتز روتیل در سرتاسر جهان موجود است. در واقع، شما می توانید آن را در مقادیر زیادی در کشورهایی مانند سوئیس، استرالیا، آرژانتین یا روسیه پیدا کنید. با این وجود، در ماداگاسکار و برزیل است که معادن کوارتز روتیله شده باورنکردنی‌ترین و به‌ویژه غنی‌ترین در هر موردی از نظر این سنگ هستند.