سنگ روتایل از کجا می آید

تیتانیوم در طبیعت به شکل روتیل و ایلمنیت وجود دارد که مواد اولیه مهمی برای تهیه فلز تیتانیوم هستند.

روتیل چیست؟ روتیل یک کانی غنی از دی اکسید تیتانیوم و یک کانی نسبتا رایج است که تقریباً تحت شرایط مختلف درون زایی و دگرگونی تشکیل می شود. به طور کلی در شرایط دمای بالا، عمدتاً در رگه‌های کوارتز حاوی روتیل و رگه‌های پگماتیت سری سنگ‌های دگرگونی تشکیل می‌شود. علاوه بر این، در سنگ های آذرین به عنوان کانی های کمکی نیز ظاهر می شود و اغلب در گنیس به صورت دانه ای یافت می شود. روتیل به دلیل پایداری شیمیایی بالا، اغلب پس از هوازدگی سنگ، رسوبات پلاسر را تشکیل می دهد. کریستال های با کیفیت جواهر در روتیل عمدتاً از پگماتیت و رسوبات پلاسر آن می آیند.

سنگ روتایل

روتیل

روتیل یک سیستم کریستالی چهارضلعی است و جلوه بصری بصری این است که کریستال‌ها بلورهای دوقلوی چهارضلعی، سوزنی‌مانند و خاص زانو مانند را ارائه می‌کنند و سنگدانه‌ها عظیم خواهند بود صادرات سنگ به همین علت زیاد است. رنگ روتیل ارتباط نزدیکی با «قرمز» در نام دارد، رنگ‌های آن عمدتاً قرمز خونی، قرمز تیره و قهوه‌ای است، اما زرد، نارنجی، سبز، آبی، بنفش و غیره نیز وجود دارد. روتیل درجه یک جواهر وجود “درخشنده” مواد معدنی است زیرا دارای درخشش الماس درخشان است، اما سختی آن زیاد نیست، تنها 6 در مقیاس Mohs است. سنگهای قیمتی و بلورهای نهایی عمدتاً برای تزئینات و مجموعه استفاده می شوند.

روتیل ارزش بهره برداری جامع بسیار بالایی دارد و به طور گسترده در هوانوردی، هوافضا، ماشین آلات و سایر زمینه ها استفاده می شود و یکی از مواد اولیه ضروری برای الکترودهای جوشکاری درجه بالا است. علاوه بر این، روتیل یک ماده خام با کیفیت بالا برای تهیه دی اکسید تیتانیوم، اسفنج تیتانیوم، تتراکلرید تیتانیوم و سایر محصولات سری تیتانیوم است. با در نظر گرفتن دی اکسید تیتانیوم به عنوان مثال، دی اکسید تیتانیوم در حال حاضر به عنوان رنگدانه سفید با بهترین عملکرد و وسیع ترین محدوده کاربرد شناخته می شود. می توان از آن برای ساخت پوشش، پلاستیک، کاغذ سازی، جوهر چاپ، الیاف شیمیایی و رنگدانه ها استفاده کرد. از آنجایی که دی اکسید تیتانیوم غیر سمی است، به طور گسترده در لوازم آرایشی استفاده می شود و سنگ قیمتی به حساب می آید.

است.

سنگ روتایل

انواع سنگ های صادراتی ایران

روتیل مصنوعی

با این حال، با توجه به کاهش ذخایر روتیل طبیعی، روتیل مصنوعی اساسا جایگزین روتیل طبیعی به عنوان ماده اولیه اصلی برای تولید اسفنج تیتانیوم و دی اکسید تیتانیوم کلر شده شده است. روتیل مصنوعی که به عنوان روتیل مصنوعی نیز شناخته می شود، به استفاده از روش های پردازش شیمیایی برای جداسازی بیشتر آهن موجود در ایلمنیت اشاره دارد که در نتیجه ترکیب و خواص ساختاری مشابه روتیل طبیعی و کسر جرمی دی اکسید تیتانیوم است. بین 91٪ و 96٪ در نوسان است، مواد خام غنی از تیتانیوم، فرآیند تولید پیچیده تر است.

چه روتیل طبیعی باشد و چه روتیل مصنوعی، وجود آنها امکانات بسیاری را برای زندگی انسان به ارمغان آورده است و نقش ویژه خود را در زمینه های مختلف کاربردی ایفا کرده اند.

این مقاله توسط مو دان، یک معلم سطح اول در مدرسه تجربی وابسته به مدرسه تربیت معلم منطقه هایدیان در پکن به صورت علمی بررسی شده است.