پروژه خاصی به منطقه خاصی اختصاص یافته است که منشا روفرشی را مشخص کرده است.
اما امروزه طرح های مختلفی بر اساس سلیقه تاجر، سازنده و یا مشتری در هر منطقه بافته می شود.
الگوها به سه صورت ترسیم می شوند: طرح های سراسری که تقارن در آنها دیده نمی شود، بنابراین کل طرح باید ترسیم شود.
طرحهای یک ثانیهای که دارای خط تقارن عمودی هستند که بافنده تمام روفرشی را در طرح یک ثانیهای میبافد.
طرح های ربع چهارم بافنده کل روفرشی را یک چهارم طرح می بافد. این طرح ها دارای دو خط تقارن هستند.
در اینجا یک نمای کلی از طرح ها برای جزئیات بیشتر آمده است.
با ورود اسلام به ایران و اعتقاد به اینکه مسلمانان باید در مکانی تمیز نماز بخوانند، این طرح روفرشی رواج یافت.
با گسترش شرکت های تولیدی، قیمت روفرشی نانو ضد آب بسیار ارزان و مناسب شده است.
شکل این روفرشی ها ارتباط مستقیمی با معماری مذهبی اسلامی دارد. از آنجایی که نماز جایگاه مهم و مقدسی دارد، نماز باید دارای طرح هایی باشد که به مفاهیم و باورهای دینی اشاره دارد.
این روفرشی ترک از پلان محراب در بالا که به صورت طاق کوچکی چیده شده و در گوشهها به دو گوشه ختم میشود، نشان میدهد که نوازندگان باید رو به قبله بایستند و هنگام اقامه نماز دست روی نماز بگذارند.
همچنین در قسمت فوقانی اشعار و آیات قرآن و کلمات مذهبی بیانگر حیات معنوی و در قسمت پایین نقوشی از گلدان ها و کوزه های آب، حیوانات و موجودات زمینی که نمایانگر حیات زمینی است، به چشم می خورد.
این روفرشی جدید دارای نقش و نگار یک بعدی هستند و معمولا در ابعاد کوچک بافته می شوند.
در ایران در دوره صفویه با نقوش گل و پیچ و خم و کتیبهها رواج یافت.
در عشایر و روستاها معمولاً در این نوع روفرشی ها از نمادها برای دفع شر و چشم زخم استفاده می شود.
- منابع:
- تبلیغات: